ד"ר אושרי זיגלבוים מציינת כי המילים "מלחמה" ו"שלום" מככבות במקראות הלימוד במערכת החינוך. אולם, כל זרם או מגזר בחברה הישראלית מפרש אותן באופן שונה ומדגיש היבטים אחרים הקשורים בניגוד ביניהן, כך שישקפו את הערכים שלו.
באופן מסורתי "מלחמה" ו"שלום" נתפסים כמושגים דיכוטומיים – מצבים הפוכים ומנוגדים זה לזה. אולם ניתוח המופעים שלהם במקראות הלימוד השונות חושף תמונה מורכבת יותר. המושג 'מלחמה' הוא מושג ברור יחסית, המזוהה עם אלימות ותוקפנות. לעומת זאת, המושג 'שלום' הוא מושג עמום ורב משמעי.
בהתעמקות נוספת נראה כי לעיתים קיים טשטוש סמנטי בין שני המושגים, באופן שה'מלחמה' כבר אינה נתפסת בהכרח כמצב שלילי, ואילו ה'שלום' אינו עוד אידאל מושלם. דוגמאות לכך הן ביטויים כמו "מחיר השלום" או "צבא השלום" המערבבים בין מאפייני המלחמה והשלום.
הדבר בא לידי ביטוי גם במקראות הלימוד בקרב מגזרי החינוך השונים, שמשקפות את תודעת המלמדים והלומדים בו.